Obecnie coraz więcej dzieci cierpi z powodu zaburzeń rozwojowych, takich jak autyzm, zespół Aspergera czy alalia. Jak można im pomóc w pełni cieszyć się życiem i kontaktami z rówieśnikami? Co warto wiedzieć o Metodzie Krakowskiej?
Kiedy rodzice witają na świecie swoje dziecko, jego szczęście zaczyna być dla nich najważniejszym celem w życiu. Robią wszystko by ich pociecha dobrze się rozwijała i miała zaspokojone wszelkie potrzeby. Gdy zaczynają zauważać, że rozwój pewnych funkcji dziecka nie jest taki jak u innych – a raczej znacząco odbiega od normy zaczyna się szaleńcza walka z czasem. Przecież czas na wybór i wdrożenie konkretnej terapii jest bardzo ograniczony. Dlatego na przykład Metoda Krakowska zaleca, aby zacząć terapie zanim jeszcze będzie postawiona końcowa diagnoza. W przypadku małego dziecka każdy dzień jest ważny. Ta presja może być dla rodziców bardzo dużym wyzwaniem. Co warto wiedzieć o Metodzie Krakowskiej? Dlaczego terapia powinna być rozpoczęta przez trzecim rokiem życia dziecka? Czy to prawda, że Metoda Krakowska to przede wszystkim wczesna nauka czytania? Na te i wiele innych pytań postaramy się odpowiedzieć w tym artykule.
Metoda Krakowska czym różni się od innych terapii?
Przede wszystkim należy zacząć od początku czyli powstania tego nurtu. Metoda Krakowska to terapia opracowana w Polsce pod kierownictwem profesor Jagody Cieszyńskiej. Jest to stosunkowo młoda metoda, ale zyskuje coraz więcej zwolenników. Jeszce 10 lat temu w Polsce było dwóch, trzech specjalistów pracujących według tej metody, dzisiaj praktycznie w każdym mieście znajdziemy specjalistów, z którymi można współpracować.
Metoda Krakowska to terapia naśladująca naturalne procesy rozwoju dziecka. Na czym to polega? Otóż zakłada się, że dziecko bez względu na stopień zaburzenia przejdzie wszystkie etapy rozwoju jak zdrowe dziecko. Terapeuta nie wchodzi w świat dziecka i próbuje tam nawiązać z nim relacje, ale wyciąga dziecko w górę przez ciągłe stawianie wyzwań i rozwój funkcji które maja pomóc dziecku w normalnym komunikowaniu się z otoczeniem. Jak to jest możliwe?
Terapia neurobiologiczna
Co to znaczy, że Metoda Krakowska jest terapia neurobiologiczną? Krótko mówiąc wykorzystuje cechy neuroplastyczności mózgu i za pomocą celowania oddziaływania na dziecko tworzy w jego mózgu nowe połączenia nerwowe, które odpowiadają za nowe funkcje. Mówiąc prościej człowiek nie rodzi się z w pełni ukształtowanym systemem nerwowym, a co za tym idzie można mieć na niego wpływ. Ponieważ największą plastycznością mózg cechuje się przez pierwsze trzy lata życia warto jak najszybciej rozpocząć terapię dziecka zaburzonego.
Dziecko najchętniej naśladuje intencjonalne czyli celowe działania dorosłego dlatego dobrze dobrany plan ćwiczeń przy stoliku może mieć ogromne przełożenie na rozwój dziecka. Dzieci naprawdę lubią takie zajęcia i bardzo szybko przyswajają sobie nowe umiejętności.
Metoda Krakowska to nie tylko nauka czytania
Niektórzy słyszeli już coś na temat Metody Krakowskiej, ale kojarzy im się ona jedynie z wczesną nauka czytania. Dlaczego? Ponieważ terapia powstała w oparciu o badania wpływu umiejętności czytania na komunikacje dzieci niedosłyszących. Symultanicznio-sekwencyjna nauka czytania nadal pozostaje jednym z najważniejszych filarów Metody Krakowskiej – jednak nie jedynym. W sumie jest aż 16 elementów składowych terapii, której nadrzędnym celem jest zbudowanie w umyśle dziecka systemu językowego, który pozwoli mu na komunikację z rodzicami, rówieśnikami i normalne życie w społeczeństwie.
Pomoce do terapii Metodą Krakowską
Każda terapeuta potrzebuje narzędzi do pracy z dzieckiem. Terapeuci specjalizujący się w Metodzie Krakowskiej oraz rodzice, którzy ćwiczą z dzieckiem według zasad MK mogą znaleźć potrzebne pomoce terapeutyczne w specjalistycznej księgarni juniora.pl. Jest to wyjątkowe miejsce w sieci, ponieważ sklep stworzyły dwie dzielne matki, które same przeszły trudną drogę prowadzącą do szczęścia swoich dzieci. W sklepie można więc znaleźć wszelkie pomoce przydatne podczas zajęć z dzieckiem przy stoliku oraz zabawa tematycznych, na przykład: zabawki edukacyjne, gry i zabawy na logiczne myślenie, pamięć i koncentrację, fiszki i karty uczące emocji i relacji społecznych oraz zeszyty ćwiczeń i akcesoria ćwiczące motorykę małą. Więcej dodatkowych informacji na temat sklepu można znaleźć na stronie https://elboxedu.com.pl.
Kategorie w sklepie dopasowane są do poszczególnych elementów składowych terapii, czyli na przykład: programowanie języka, słucham i uczę się mówić, ćwiczenia pamięci, motoryka mała, ćwiczenia lewopółkulowe, symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania itd. W ten sposób bardzo łatwo można znaleźć potrzebne pomoce.
Oczywiście terapia Metodą Krakowską wymaga od rodziców ogromnej determinacji i wielu wysiłków. Już samo wdrożenie dziecka do pracy ze słuchawkami i przy stoliku wymaga wielu starań, a kolejną trudnością jest codzienna praca z dzieckiem. Początkowo rodzice mogą mieć mnóstwo energii, jednak regularność wymaga więcej samozaparcia. Możemy zapewnić, że wysiłek się opłaca o czym świadczą wypowiedzi zadowolonych rodziców dzieci, które skończyły terapię.