Rozwój mowy jest naturalną częścią rozwoju dziecka. Przebiega wieloetapowo, w pewien sposób indywidualnie. Jednak mogą pojawić się jego zaburzenia, czyli sytuacje, gdy znacząco odbiega od przyjętych norm. W jakich sytuacjach należy interweniować, w jaki sposób to robić? Jak sprawić, by terapia logopedyczna przynosiła zamierzone skutki? Poznaj najważniejsze informacje.

Oznaki możliwych problemów z rozwojem mowy

To, że dziecko nie mówi w sposób prawidłowy, nietrudno wychwycić. Jednak jak wiadomo, żaden maluch nie zacznie od razu wypowiadać wyraźnie trudnych wyrazów czy mówić pełnymi zdaniami. Kiedy zatem należy się zacząć się martwić i udać przynajmniej na konsultację do logopedy? Można wyróżnić kilka zasadniczych sytuacji, w których jest to wysoce wskazane:

  • narządy mowy dziecka posiadają widoczne zmiany anatomiczne,
  • istnieją wątpliwości co do właściwego słyszenia,
  • dziecko 3-letnie jeszcze nie mówi,
  • dziecko 4-letnie lub starsze mówi znacznie mniej niż jego rówieśnicy,
  • dziecko powtarza sylaby, jąka się,
  • mowa dziecka jest bardzo niewyraźna, niezrozumiała, niepokojąca,
  • dziecko w sposób nawykowy mówi przez nos.

Do listy powyższej można też dopisać po prostu inne niepokojące rodzica objawy czy wątpliwości co do rozwoju mowy. Konsultacja logopedyczna nie zaszkodzi, a im wcześniej wyłapane zostaną problemy, tym prawdopodobnie łatwiej będzie nad nimi pracować. Często konsultacje logopedyczne odbywają się w przedszkolach, a nawet żłobkach. Jednak mogą nie być one miarodajne, bo zwykle tam jeden specjalista musi w krótkim czasie zająć się nawet kilkunastoma dziećmi na raz i wielu rzeczy może nie mieć szans wychwycić.

Nie warto czekać, aż dziecko „wyrośnie” z nieprawidłowej wymowy czy złych nawyków z nią związanych. Wady wymowy, które będą nieleczone, utrwalają się, a w przyszłości mogą mieć istotny wpływ na zaburzenie wielu istotnych procesów poznawczych, społecznych, a także edukację dziecka w szerokim wymiarze. Chyba każdy ma świadomość tego, że problemy z komunikacją, mową mogą mieć negatywny wpływ na poczucie własnej wartości u dziecka, jego samoocenę.

Konsultacja logopedyczna i prawidłowa diagnoza

Zanim zostanie postawiona diagnoza czy podjęte działania, warto udać się w pierwszej kolejności na konsultację do specjalisty w dziedzinie logopedii. To spotkanie, na którym omawiane jest zaburzenie, jego przyczyny, sposoby terapii. W procesie diagnostycznym natomiast przeprowadza się kompletne badanie, które pozwala na opis zjawisk logopedycznych, wyjaśnienia oraz opisu tendencji rozwojowej. Jest to zatem rozpoznanie, program terapii oraz prognoza jej efektów. W wybranych sytuacjach, gdy zaburzenia mowy związane są z anatomią, mogą być konieczne także inne działania. Wybierając logopedę, warto skorzystać z gabinetu logopedycznego w Katowicach – https://logopeda.katowice.pl/. To miejsce, w którym każde dziecko traktowane jest w indywidualny sposób, zgodnie z jego możliwościami, zainteresowaniami.

Terapia logopedyczna kluczem do sukcesu

Terapia zaburzeń mowy u dzieci jest często długim procesem, wymagającym pełnej współpracy pomiędzy logopedą a opiekunami dziecka. Nawet częste wizyty w gabinecie logopedycznym nie zastąpią regularnej pracy z dzieckiem w domu. Kluczowe jest ustalenie zakresu podejmowanych działań, sposobu i częstotliwości wykonywanych ćwiczeń. W przypadku dzieci najlepiej sprawdza się nauka poprzez zabawę, dlatego należy również znać granicę, w której dziecko przestaje się dobrze bawić, a zaczyna traktować ćwiczenia jako nieprzyjemny obowiązek. Tego powinno się unikać.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here